درگذشت عالم جلیل القدر آیت الله حاج‌ آقا عزالدین حسینی زنجانی
خبر گزاري فدائيان امام خامنه اي

به بهانه درگذشت عالم جلیل القدر آیت الله حاج‌ آقا عزالدین حسینی زنجانی:

مروری بر زندگی و آثار آیت الله سیدعزالدین حسینی زنجانی ا

به گزارش خبرگذاری فدائیان رهبر ،مرجع عالی قدر آیت الله العظمی حاج سید محمدعزالدین حسینی موسوی مجتهد­ زنجانی(دامت برکاته) در سال 1300هجری شمسی درخاندان علم و فقاهت امام جمعه زنجان، در شهر زنجان دیده به جهان گشود. وی در سن 20 سالگی به حوزه علمیه قم هجرت کرده و در درس خارج آیت‌الله العظمی حجّت در فقه و اصول حاضر شد. از اول اصول تا اواخر استصحاب و در فقه از اول خیار مجلس تا آخر خیارات و یک دوره صلاه که حدود سیزده سال طول می‌کشد. پس از گذشت چند سال از ورود او آیت‌الله سید حسین بروجردی در قم اقامت می‌کند، حسینی زنجانی در دروس او شرکت می‌کند و نیز یک دوره در درس اصول آیت‌الله صدر حاضر می‌شود. هم‌چنین در نزد آیت‌الله سید احمد خوانساری خارج مباحث الفاظ مقالات را به‌پایان رساند.

 

کتاب اسفار را به جز مباحث جواهر و اعراض پیش سید روح‌الله خمینی (ره) می‌خواند. در یکی از سفرها، پدرش از سید روح‌الله خمینی درباره او سؤال می‌کند، امام می‌گوید: «ایشان بسیار خوش فهم و خوش قریحه هستند».

 

او دوره اسفار را پیش سید محمدحسین طباطبایی خواند. آیت الله حسینی زنجانی هم‌چنین از محضر آیت‌الله مهدی مازندرانی که از علمای بزرگ اما گمنام قم بود، استفاده کرد. وی کتاب اسفار را در سه دوره و نزد سید روح‌الله خمینی، سید محمدحسین طباطبایی و مهدی مازندرانی خواند.

 

فعالیت های سیاسی

آیت الله حسینی زنجانی در سال ۱۳۴۲ که از محبوب‌ترین شاگردان سید روح‌الله خمینی بود، به صف مخالفان حکومت پهلوی پیوست و بازداشت شد. پس از آزادی از زندان، در سال ۱۳۵۰ و در پی ایراد سخنرانی شدیدالحنی علیه شاه، به واسطه منوچهر آزمون، رئیس اوقاف وقت، مجبور به ترک زنجان شد و به مشهد رفت. دوران تبعید او در مشهد تا پیروزی انقلاب به درازا کشید. در طول مدت اقامت در مشهد به مبارزات خود ادامه داد. از جمله در در ۲۶ تیر ماه ۱۳۵۷ (همزمان با ماه شعبان) در طی اعلامیه در اعتراض به کشتار مردم توسط حکومت جشن‌های این دوره از سالِ قمری را لغو کرد. همچنین در کشته شدن سید مصطفی خمینی و کشتار تعدادی از مردم مشهد توسط حکومت پهلوی، عزای عمومی اعلام کرد. با پیروزی انقلاب او به دستور امام خمینی به زنجان باز بازگشت.

 

تدریس
معظم له سطوح عالی دروس حوزوی را در حوزه های علمیه قم، زنجان و مشهد تدریس کرده اند و بیش از سی سال است که در حوزه علمیه مشهد به تدریس خارج فقه و اصول،تفسیر،کلام و عقاید و فلسفه مشغول هستند و بسیاری از افاضل حوزه و دانشگاه از دروس معظم له بهره مند بوده اند و تعدادی نیز به اخذ درجه اجتهاد از محضر ایشان نائل شده­اند.
از شاگردان برجسته معظم له می توان به فرزند بزرگوارشان فقیه عالی قدر حضرت آیت الله سید محمد حسینی زنجانی، مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه زنجان و مسئول بخش استفتاءات معظم له، اشاره کرد.

 

مرجعیت
معظم له بنا به درخواست جمعی از مومنین و فضلاء حوزه در سال 1354 رساله عملیه خود را با عنوان رساله جامع الاحکام در مشهد مقدس منتشر کردند و جمعی از مومنین در تقلید به ایشان رجوع کردند.پس از رحلت حضرت آیت الله العظمی اراکی(رحمه الله علیه)، رساله فعلی معظم له با عنوان رساله توضیح المسائل در سال 1373 منتشر شد و جمع دیگری از مومنین در تقلید به ایشان رجوع کردند. فعلا دفاتر معظم له در شهرهای مشهد، زنجان و تبریز فعال هستند و در ایام حج بعثه معظم له به منظور پاسخ گویی به استفتاءات مقلدین و سایر امور شرعی در مدینه منوره و مکه مکرمه مستقر است.

 

آثار و تالیفات منتشر شده

از حضرت آیه الله العظمی حسینی زنجانی تاکنون چند اثر منتشر شده است که عبارتند از:

1- رساله جامع الاحکام(چاپ اول،مشهد،1354)
2- رساله توضیح المسائل
3-منتخب رساله توضیح المسائل[با تجدید نظر و اضافات،به ضمیمه منتخب استفتاءات] (چاپ اول،زنجان،1391)
4- مناسک حج و عمره مفرده
5- شرح خطبه حضرت زهرا (سلام الله علیها)
6- حکمت فاطمی ،تلخیص«شرح خطبه حضرت زهرا (س)»
7- تفسیر سوره مبارکه حمد
8- راه رستگاری ، جستاری در باب اسلام و ایمان
9- مطارحات حول معیار الشرک فی القرآن
10- معیار شرک در قرآن
11- شرح زیارت عاشورا
12- صد و ده پرسش و پاسخ [بخشی از استفتائات معظم له]


برخی آثار فقهی و اصولی ایشان از جمله تقریرات دروس اصول و فقه آیات عظام حجت و بروجردی و نیز تعلیقه بر وسیله النجاه آیه الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی(قدس سره) هنوز به زیور طبع آراسته نشده است.

 

پایان پیام/

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

+ تاریخ استخراج خبر چهار شنبه 24 ارديبهشت 1392زمان استخراج خبر19:36 محقق خبرسردبیر |

RSS

POWERED BY Mr.Abootaleb Ansari Moghaddam طراحی سایت توسط: ابوطالب انصاری مقدم
raahbari.ir

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 17
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 139
بازدید ماه : 1539
بازدید کل : 43223
تعداد مطالب : 433
تعداد نظرات : 89
تعداد آنلاین : 1

log
ا
كليه حقوق اين وبسايت محفوظ ميباشد و كپي برداري از مطالب با ذكر منبع مجاز است